Voor- en nadelen

Positieve effecten

Er is een keer onderzoek gedaan naar de ruimtelijke vaardigheden van tien- en elfjarigen die Marble Madness speelden. Tijdens dit spel moesten ze op het scherm een knikker door een driedimensionale doolhof heen rollen. Door hen dit spel te laten spelen nam het ruimtelijk toezicht toe, bij zowel de meisjes als de jongens.  

Dit effect trad niet op bij kinderen die een woordspelletje op de computer speelden.  

Daarnaast hebben spelletjes een positief effect op het geheugen en de taalcompetenties.  

Kinderen tussen vier en zeven jaar konden beter plaatjes onthouden die in een game werden aangeboden dan kinderen die het in een schoolse omgeving kregen aangeboden. Bij de taalcompetenties werd het verschil vooral gemerkt bij liefhebbers van strategie- en simulatiespellen zoals bijvoorbeeld The Sims of Roller Coaster Typhoon. Zij presteerden beter op een verbale leertest dan kinderen die andere spellen speelden. Het verschil tussen de groepen kon niet worden toegeschreven aan verschillen in intelligentie of opleidingsniveau.  

Daarnaast hebben spellen ook een positief effect op cognitieve functies. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek, waarin achttienjarigen tien dagen lang een complexe actiegame moesten spelen. Deze groep had geen game-ervaring. De controlegroep speelde een eenvoudiger spel. 

Na de tien dagen werden de resultaten vergeleken op onder andere hun reactiesnelheid en visuele cognitie.  

Uit dit onderzoek kwam naar voren dat het spelen van games, en met name complexe games, een grotere bijdrage levert aan het probleemoplossend vermogen en andere complexe cognitieve functies dan andere, meer rustige, spellen.  

Negatieve effecten

Uit een vragenlijst is gebleken dat jongeren die videogames spelen, hoger scoren op agressie en allerlei andere kenmerken die agressiviteit vertonen. Dit gaat ook samen met lagere schoolprestaties en ander probleemgedrag. Daarnaast zorgen agressieve spellen ervoor dat de hartslag en bloeddruk toenemen en er een vermindering is van hulpgedrag (Jansz & Rooij, 2010).  

Naast dat het slecht kan zijn voor je lichaam, brengt het ook sociale nadelen met zich mee. Zo geven veel gamers aan dat gamen veel tijd kost. Dit komt doordat wanneer je druk bezig bent met gamen, je vaak de tijd vergeet. Dit kan ervoor zorgen dat andere dingen niet aan bod komen, zoals huiswerk maken, slapen, voor je eten zorgen, persoonlijke verzorging.  

Daarnaast ervaren sommige gamers dat hun sociale leven en sociale contacten onder het gamen lijden. Zo kunnen bepaalde verplichtingen vergeten worden. De buitenwereld wordt door hen vergeten. 

Daarnaast geven jongeren aan dat het gamen invloed heeft op hun humeur. Het kan oplopen van knorrigheid en rusteloosheid tot humeurig, chagrijnig of geïrriteerd zijn. Dit kan te maken hebben met dat gamers het vaak irritant vinden wanneer ze verliezen. Hierdoor kan woede worden opgewekt en worden er weleens toetsenborden of controllers kapot gemaakt.